...
بلاگ

کامپاند چیست؟

اشتراک گذاری : Array
آذر 20, 1402 3 دقیقه زمان مطالعه
کامپاند

در این مقاله سعی داریم مروری بر تعریف کامپاند چیست و انواع آن، کاربرد و روش تولید آن داشته باشیم. ابتدا تعریف ساده­ای از کامپاند را خواهیم داشت. زمانی که دو یا چند ماده اولیه را با نسبت­های مشخص با یکدیگر مخلوط نماییم، کامپاند ایجاد می­شود. کامپاندهای پلیمری یکی دیگر از انواع مختلف مواد پلیمری کاربردی و پرمصرف در صنایع شیمیایی می­باشد که برای افزایش ثبات و مقاومت مواد پلاستیکی به کار می­رود. علاوه بر مواد اولیه که پایه­های اصلی کامپاند را تشکیل می­دهند، می­توان افزودنی­هایی هم به کامپاند اضافه کرد.

کامپاند چیست؟؟

همان­طور که در بخش کامپاندها گفته شد بسیاری از تولیدکنندگان برای تولید محصولات با پایه پلیمری با مشکلاتی نظیر: اختلاط مواد اولیه با یک دیگر در هنگام تولید، هدر رفت مواد اولیه، کند بودن سرعت تولید و ضعیف بودن خواص فیزیکی روبرو می­شوند که با استفاده از مصرف کامپاند این مشکلات را برطرف می­سازند. بنابر این با افزودن ترکیباتی مانند کامپاند و مستربچ، ساختار پلیمر تقویت می­شود، در نتیجه خواص پلیمر بهبود می­یابد و در نهایت باعث تقویت فرآیندهای تولیدی مورد نظر می­گردد. در ادامه همراه پتروهانیک باشید.

به عبارت دیگر می­توان گفت کامپاندها شامل ترکیباتی نظیر پلیمر و مواد افزودنی می­باشد که برای تقویت خواص پلیمر و تسهیل و تسریع فرآیند ساخت محصولات پلاستیکی تولید می­گردد.

کامپاندها تنها در یک نوع خلاصه نمی­شوند و تنوع بسیار گسترده‌­ای در صنایع مختلف دارند که از معروف­ترین و مهم­ترین آن­ها می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کامپاندهای پلی الفینی
  • کامپاندهای پرکننده
  • کامپاندهای پلیمر مهندسی
  • کامپاندهای تقویت شده با الیاف شیشه
  • و…

امروزه با توجه به خواص دریافتی از کامپاند، شاهد تولید کامپاندهای گسترده‌ای در صنعت پلیمر هستیم. ‌از مهم­ترین کاربردهای کامپاند­ها می­توان موارد زیر را نام برد :

  • دستگاه­های تولید لوله های آب رسانی و فشار قوی
  • انواع فیلم­های بادی و دمشی
  • صنعت خودروسازی ( تولید سپر خودرو )
  • لوازم خانگی­، اسباب بازی­های پلاستیکی
  • قطعات الکتریکی و الکترونیکی
  • انواع ظروف یک­بارمصرف به روش ترموفرمینگ
  • شیلنگ­ها و لوله­های آب و فاضلاب
  • صنعت بسته­بندی
  • صنعت ساختمان

 

روش تولید کامپاند

کامپاند پلیمری طی مراحل زیر تولید می‌شود که حفظ استانداردها در تمامی مراحل تولید باعث بهبود کیفیت محصول می‌گردد.

اصلی ‌ترین و مهم ترین فرآیندی که در تولید کامپاند باید مورد توجه قرار داد، فرآیند ذوب شدن است. در فرآیند ذوب ‌شدن مواد افزودنی و پلیمرهای پایه، با نسبت معینی با یکدیگر ترکیب می‌شوند. ترکیب این مواد در دستگاهی به نام اکسترودر انجام می‌گردد.این ترکیب در اکسترودر ذوب می­شود و از انتهای اکسترودر به صورت رشته از قالب دستگاه خارج می­گردد. توزیع مناسب افزودنی‌ها در پلیمر پایه از اهمیت ویژه­ای برخوردار است چون هرچه توزیع بهتر باشد کیفیت محصول نهایی بهتر می­گردد.

پس از خروج مواد از اکسترودر، ترکیب حاصل باید خنک شود تا بتوان برای تولید محصول نهایی اقدام نمود. برای این منظور ترکیب مورد نظر را به دستگاه دیگری منتقل می‌کنند که اصطلاحا به نام خنک کننده شناخته می‌شود. پس از سرد شدن مواد مورد نظر، ترکیب به شکل جامد تبدیل می­شود و برای برش آماده می­شود.

سپس مواد جامد شده به کمک دستگاه‌های خردکن به ابعاد کوچک دانه­ای شکل که به اصطلاح گرانول گویند خرد می­شوند. در مرحله بعد گرانول­ها جمع­آوری و بسته­بندی شده و تحت شرایط دما و رطوبت در انبار نگهداری می‌شود تا طی انجام آزمایش، کیفیت آن بررسی شود. در نهایت بعد از تائید کیفیت گرانول، این محصول روانه بازار می‌شود.

پارامترهای مهمی در روش تولید کامپاند اثرگذارند. پارامترهای مؤثر بر روی ظرفیت خط تولید کامپاند، عبارتند از:

قطر ماردون، سرعت گردش ماردون، پلیمر و مواد افزودنی.

قطر ماردون

قطر ماردون‌ها متناسب با قدرت موتور و گیربکس تعیین می‌شوند. هرچه قدرت موتور و گیربکس‌ها بالاتر باشد، عملکرد ماردون بهتر بوده و در نتیجه باعث افزایش ظرفیت تولید کامپاند می­شود.

سرعت گردش ماردون

از دیگر پارامترهای مؤثر بر ظرفیت تولید، سرعت چرخش ماردون‌ها است. به این­صورت که هر چه سرعت گردش ماردون و گشتاور گیربکس بالاتر باشد، خروجی بیشتر و اختلاط مواد بهتر خواهد شد. نتیجه نهایی این اتفاق نیز سرعت بالا و تولید حجم بیشتری از کامپاند است.

پلیمر و مواد افزودنی

همان‌طوری که اشاره کردیم، برای تولید کامپاندها، از انواع مختلفی پلیمر و مواد افزودنی استفاده می­شود. نوع پلیمرهای مورد استفاده و همچنین درصد مواد افزونی از مهم‌ترین عواملی هستند که بر روی میزان خروجی کامپاند تأثیر گذاشته و کیفیت تولید کامپاند را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

به‌عنوان مثال اگر از پلیمرهایی با جرم مولکولی بیشتر و یا با داشتن مواد افزودنی بیشتر و خالص‌تر استفاده شود، نسبت به پلیمرهایی با جرم مولکولی کمتر و یا درصد کمتر مواد افزودنی، شاهد خروجی کمتری خواهیم بود. حتی اگر به ‌منظور تولید این دسته از محصولات از ماشین‌آلات و سیستم‌های یکسانی استفاده شود. این مسئله نشان‌دهنده آن است که برای بررسی شیوه تولید کامپاند باید توجه بسیار زیادی به نوع پلیمر و درصد مواد افزودنی مورد استفاده داشته باشید.

مقالات مرتبط
پلاستیک چگونه تولید میشود؟
پلاستیک چگونه تولید میشود؟

پلاستیک، یکی از مواد بسیار پرکاربرد و حیاتی در جوامع بشری است که تأثیر گسترده‌ای بر زندگی انسان دارد....

اردیبهشت 16, 1403
گرانول چیست و چه کاربردی دارد؟
گرانول چیست و چه کاربردی دارد؟

گرانول به ذرات کوچک و جامدی اطلاق می‌شود که در صنایع مختلفی کاربرد دارند. این ذرات معمولا در اندازه‌های...

اردیبهشت 11, 1403
دستگاه اکسترودر چیست؟ آموزش کار با دستگاه اکسترودر
دستگاه اکسترودر چیست؟ آموزش کار با دستگاه اکسترودر

در دنیای صنعت و تولید، دستگاه اکسترودر یکی از تجهیزات اساسی و بسیار مهم محسوب می‌شود. این دستگاه به...

اردیبهشت 11, 1403
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *