...
بلاگ

تفاوت کامپاند پلی پروپیلن و کامپاند پلی اتیلن

اشتراک گذاری : Array
بهمن 15, 1402 4 دقیقه زمان مطالعه
کامپاند

پلی پروپیلن (PP) یک پلیمر ترموپلاستیک(گرمانرم‌) است که به دلیل نقطه ذوب و سختی بالا شناخته می‌شود، در حالی که پلی اتیلن (PE) با توجه به‌ ویژگی انعطاف ‌پذیری که دارد، مشهور است. این پلیمر همچنین به دلیل وزن سبک و دوام بالای آن به طور گسترده در بسته ‌بندی استفاده می‌شود.

به طور کلی هر دو پلیمر به عنوان کامپاندهای پیشرفته در تولید پلاستیک و صنایع مختلف کاربرد گسترده‌ای دارند. با این حال تفاوت‌هایی دارند که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند. در این مطلب همراه پتروهانیک باشید تا بیشتر با تفاوت کامپاند پلی پروپیلن و کامپاند پلی اتیلن از نظر ویژگی‌های فیزیکی و کاربردها آشنا شوید.

کامپاند پلی پروپیلن و کامپاند پلی اتیلن

قبل از آنکه به معرفی تفاوت کامپاند پ پ و کامپاند پلی اتیلن بپردازیم بهتر است کمی بیشتر با این دو پلیمر آشنا شوید‌. پلی اتیلن و پلی پروپیلن از دسته ترموپلاستیک به نام پلی اولفین‌ها هستند. این دو پلیمر در حالی که ارتباط نزدیکی با هم دارند، چندین ویژگی متفاوت دارند که آنها را از هم متمایز می‌کند. برای درک بیشتر این موضوع به معرفی جداگانه هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

معرفی کامپاند پلی پروپیلن

کامپاند PP به عنوان یکی از پلیمرهای پرمصرف در صنایع تولید پلاستیک و بسیاری از صنایع دیگر، ویژگی‌های منحصر به ‌فردی دارد که باعث افزایش کاربردهای آن در صنایع مختلف شده است. به عنوان مثال دمای نرم شدن آن از جمله ویژگی‌هایی است که مورد توجه بسیاری از تولید کنندگان قرار گرفته است. چرا که این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا بتوانند از پلی پروپیلن به عنوان یک ماده سخت و مقاوم در مقابل حرارت استفاده کنند.

از طرفی مقاومت زیاد پلی پروپیلن در برابر بسیاری از مواد شیمیایی نقش مؤثری در افزایش کارایی آن داشته است. پلی پروپیلن همچنین از نظر سبک بودن و مقاومت به ضربه مشهور است.

از مزایای پلی پروپیلن می توان به نفوذ ناپذیری بالای آن اشاره کرد در نتیجه به دلیل جذب مایع کم، خوردگی یا آسیبی در اثر آب ایجاد نمی‌کند. از طرفی به دلیل نقطه ذوب بالا، مناسب برای کار در فرآیندهای با دمای بالا خواهد بود. از دیگر مزیت‌های این ماده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مقاومت مکانیکی بالا در برابر فشار و ضربه
  • تاثیر محیطی کم، به دلیل ترکیب آن – 99% هیدروژن و کربن (هر دو عنصر غیر آلاینده)

بنابراین اگر به دنبال بسته بندی پایدار و ایمن برای محیط زیست هستید، پلی پروپیلن یکی از موادی است که باید در شرکت خود استفاده کنید. چرا که با وجود هزینه کم و کیفیت بالا، مزایای بی شماری را ارائه می‌دهد.

کاربرد کامپاند پلی پروپیلن

آشنایی با کاربردهای کامپاند پلی پروپیلن نیز در درک تفاوت کامپاند پ پ و کامپاند پلی اتیلن مؤثر خواهد بود. پلی پروپیلن با توجه به ویژگی‌هایی که دارد در مصارف مختلفی به کار می‌رود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ماده‌ای محبوب جهت بسته‌بندی محصولات مختلف
  • تولید لوازم خانگی همچون ظروف غذاخوری، کیسه‌های خرید و تشک‌های خواب
  • استفاده در تولید لوله‌ها و قطعات صنعتی مختلف
  • و بسیاری از موارد دیگر

معرفی کامپاند پلی اتیلن

پلی اتیلن (به اختصار PE) رایج‌ترین پلاستیک تولید شده موجود در بازار است. این پلیمر در درجه اول برای بسته‌بندی کیسه‌های پلاستیکی، فیلم‌های پلاستیکی، ژئوممبران‌ها و ظروف مختلف از جمله بطری‌ها و غیره استفاده می‌شود. از سال 2017، سالانه بیش از 100 میلیون تن رزین پلی اتیلن تولید می شود که 34 درصد از کل بازار پلاستیک را تشکیل می‌دهد.

از مهم‌ترین خصوصیات این کامپاند که باعث محبوبیت آن در صنعت پلاستیک شده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ساختار مولکولی ویژه پلی اتیلن، باعث شده که این ماده انعطاف‌پذیر باشد و به راحتی تغییر شکل پیدا کند.
  • ویژگی هدایت حرارتی پلی اتیلن باعث شده که از این ماده در کاربردهای حرارتی استفاده کنند.
  • مقاومت الکتریکی بالای پلی اتیلن نیز باعث شده که این ماده برای تولید قطعات الکترونیکی و الکتریکی کاملا مناسب باشد.

کاربرد کامپاند پلی اتیلن

تفاوت کامپاند پلی پروپیلن و کامپاند پلی اتیلن شامل کاربرد آن‌ها هم می‌شود. در واقع این دو ماده با توجه به ویژگی‌های متفاوت، کاربردهای متمایزی نسبت به یکدیگر دارند. برای درک این مطلب در ادامه به ذکر مهم‌ترین کاربردهای کامپاند پلی اتیلن می‌پردازیم.

  • با توجه به مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، استفاده در تولید انواع لوله‌ها و کابل‌های صنعتی
  • استفاده در ساخت و تولید کیسه‌های بسته‌بندی، نایلون و مواردی از این قبیل
  • کاربرد در تولید لوازم ورزشی مختلف همچون توپ‌ها

تفاوت کامپاند پلی پروپیلن و کامپاند پلی اتیلن

حال که با ویژگی‌ها و کاربرد این دو کامپاند آشنا شده‌اید بهتر می‌توان تفاوت‌های بین این دو را درک کرد. به طور کلی تفاوت کامپاند پلی پروپیلن و کامپاند پلی اتیلن را می‌توان از جنبه‌های مختلفی بررسی کرد.

تفاوت در ساختار مولکولی

ساختار مولکولی هر دو ماده متشکل از زنجیره‌های پلیمری متصل به هم است. با این تفاوت که در کامپاند پلی پروپیلن، این ساختار بر اساس واحد مولکولی پروپیلن است در صورتی که در پلی اتیلن به صورت پلیمر اتیلن خواهد بود.

تفاوت کامپاند پلی پروپیلن و کامپاند پلی اتیلن در ویژگی‌های فیزیکی

این دو کامپاند همچنین از نظر خواص فیزیکی تفاوت‌های بارزی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال در کامپاند پلی پروپیلن ویژگی‌هایی همچون دمای نرم شدن بالا، مقاومت به مواد شیمیایی و سبک بودن بارز است. در صورتی که در کامپاند پلی اتیلن، خواصی همچون انعطاف‌پذیری، هدایت حرارتی مناسب و مقاومت الکتریکی دیده می‌شود. همین ویژگی‌ها باعث تفاوت در خواص و در نتیجه کاربرد آن‌ها شده است.

کاربرد متفاوت کامپاند پلی پروپیلن نسبت به کامپاند پلی اتیلن

همانطور که در قسمت بالاتر ذکر شد از پلی پروپیلن بیشتر در تولید لوازم خانگی، لوله و قطعات صنعتی استفاده می‌شود. در صورتی که پلی اتیلن علاوه بر کاربردهای مشابهی همچون لوله و کابل‌ها، در ساخت لوازم ورزشی و نایلون‌ها هم به کار می‌رود.

مقاومت به شرایط محیطی متفاوت

از دیگر تفاوت‌های بارز این دو ماده مقاومت آن‌ها در شرایط محیطی مختلف است. پلی پروپیلن بیشتر نسبت به گازها و رطوبت مقاوم بوده و عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. در مقابل کامپاند پلی اتیلن در شرایط جوی و شیمیایی مقاوم است و در برابر خوردگی مقاومت خوبی دارد.

جمع‌بندی

کامپاند پ پ و پلی اتیلن دو ماده پرمصرف در صنایع مختلف همچون صنعت ترموپلاستیک هستند. تفاوت کامپاند پلی پروپیلن و کامپاند پلی اتیلن ناشی از تفاوت در ویژگی‌ها، ساختار و مقاومت متفاوت آن‌هاست که همین عوامل منجر به تفاوت در کاربردهای آن‌ها خواهد شد.

مقالات مرتبط
دستگاه اکسترودر چیست؟ آموزش کار با دستگاه اکسترودر
دستگاه اکسترودر چیست؟ آموزش کار با دستگاه اکسترودر

در دنیای صنعت و تولید، دستگاه‌های اکسترودر یکی از تجهیزات اساسی و بسیار مهم محسوب می‌شوند. این دستگاه‌ها به...

اردیبهشت 11, 1403
کاربرد کامپاندها
کاربرد کامپاندها

کامپاندها به عنوان یکی از انواع مواد پلیمری پرمصرف در صنایع شیمیایی شناخته می‌شوند. این مواد کاربردی که جهت...

بهمن 19, 1402
تفاوت مستربچ و کامپاند
تفاوت مستربچ و کامپاند

درک تفاوت مستربچ و کامپاند برای بسیاری از تولیدکنندگان در صنایع پلاستیک می‌تواند مهم و قابل توجه باشد. این...

بهمن 9, 1402
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *