بلاگ

آنتی بلاک چیست؟ و چه کاربردهایی در صنایع مختلف دارد؟

اشتراک گذاری : Array
شهریور 18, 1403 4 دقیقه زمان مطالعه
آنتی بلاک چیست؟

آنتی بلاک یک از انواع افزودنی‌های مورد استفاده در صنایع پلیمری بوده که دارای خواص بی‌نظیری است. این افزودنی، کاربردی شبیه به آنتی بلاک دارد که مانع از چسبندگی و تجمع فیلم‌ها بر روی یکدیگر می‌شود. افزودنی آنتی بلاک در تولید فیلم‌های پلیمری کاربرد دارد که از ترکیب مواد معدنی و آلی تشکیل می‌شود. این ترکیبات با ایجاد زبری و کاهش ضریب اصطکاک، میزان بازشوندگی فیلم‌ها را از یکدیگر افزایش می‌دهند. برای این‌که به طور دقیق بدانید، آنتی بلاک چیست و چه کاربردهایی دارد، پیشنهاد می‌شود مطالب ارائه شده در این مقاله را تا پایان دنبال نمایید.

آنتی بلاک چیست؟

اگر دقت کرده باشید، فیلم‌های پلیمری انبار شده، بعد از مدتی دچار چسبندگی و تجمع بر روی یکدیگر می‌شوند. با افزودن مستربچ آنتی بلاک این مشکل تا حد زیادی حل خواهد شد. زیرا آنتی‌بلاک‌ها نوعی افزودنی هستند که باعث کاهش اصطکاک بین فیلم‌ها و نیز افزایش میزان صیقلی در آن‌ها می‌شوند. از آن‌جا که یکی از عامل‌های مهم در افزایش کیفیت فیلم‌ها، همین صیقلی بودن آن‌ها است پس اهمیت کاربرد آنتی بلاک کاملاً مشخص و روشن می‌شود.

نکته مهم در مورد آنتی بلاک این است که این افزودنی از میزان شفافیت فیلم کم می‌کند، ازاین‌رو چگونگی توزیع ذرات آن در سطح فیلم‌ و سایز آن‌ها، جزو پارامترهای اساسی و تأثیرگذار بر کنترل چسبندگی محسوب می‌شود. به همین دلیل است که ذرات بزرگ و بی‌نظم برای ایجاد خواص ضد چسبندگی بهتر عمل می‌کنند. مستربچ آنتی بلاک همچنین سبب کدری و عدم شفافیت در فیلم‌ها شده و در نتیجه روشنی و نور کمتری در محصول نهایی ایجاد می‌شود ازاین‌رو در میزان استفاده از آن‌ها باید دقت لازم را داشت.

تهیه مستربچ آنتی بلاک

این افزودنی شامل یک سری ترکیبات بوده که ۶۰ درصد آن از پلی‌اتیلن، ۳۰ درصد منیزیم سیلیکات خشک شده و نیز اوریک اسید آمید به میزان ۱۰ درصد است. سایز ذرات به کار رفته در تولید مستربچ آنتی بلاک به طور میانگین بین ۴ تا ۸ میکرون می‌شود اما گاهی اوقات سایز این ذرات از ضخامت لایه‌ی فیلم‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

تمامی اجزای ترکیبات آنتی بلاک در گراویمتر دستگاه اکسترودر، به طور دقیق اندازه‌گیری شده و بعد از آن وارد مخلوط کن دستگاه می‌شود تا پلی‌اتیلن منیزیم سیلیکات به طور کامل با سایر مواد مخلوط شود. در مرحله بعدی نیز اوریک اسید به مواد درون ‌مخلوط کن اضافه شده و باز هم با یکدیگر مخلوط می‌شوند. بعد از این‌که مواد با یکدیگر ترکیب شدند وارد قیف اکسترودر می‌شوند سپس برای ذوب شدن، وارد هیتر شده تا تحت تأثیر گرمای داخل آن، کاملاً ذوب شوند. در این مرحله مواد مذاب، پس از عبور از صافی دای و جداسازی ناخالصی‌ها، به محوطهٔ خنک‌کننده وارد می‌شوند. بعد از خنک‌سازی مواد و عملیات برش، محصول نهایی آماده عرضه به بازار خواهد شد.

چگونگی عملکرد مستربچ آنتی‌ بلاک

چگونگی عملکرد مستربچ آنتی بلاک

افزودنی آنتی بلاک با توجه به ساختار ویژه‌‌ای که دارد، از عملکرد ویژه‌ای نیز برخوردار است. در این بخش به توضیح عملکرد آنتی بلاک پرداخته می‌شود.

بر اساس نیروی واندروالسی بین مولکولی مواد شیمیایی، لایه‌های فیلم‌‌های پلیمری تمایل به حرکت به سوی یکدیگر دارند که باعث ایجاد نیروی چسبندگی بین آن‌ها خواهد شد. به منظور مقابله با این نیرو، مستربچ آنتی بلاک با عملکرد قوی از طریق ساختار سطحی و از بین رفتن نیروی واندروالسی باعث کاهش چسبندگی می‌شود.

نحوه عملکرد مستربچ به این طریق است که با مهاجرت به سطح لایه بیرونی و اثر لغزندگی خود، به کاهش اصطکاک بین سطوح لایه‌های بیرونی منجر می‌شود. همان‌طور که گفتیم ذرات بزرگ‌تر قابلیت تأثیرگذاری بیشتری بر کاهش اصطکاک بین سطوح خارجی فیلم‌ها دارند اما با توجه به اثر معکوسی که بر شفافیت فیلم‌ها می‌گذارند و نیز باعث کدر شدن بیشتر فیلم می‌شوند بهتر است برای رفع این مشکل از آمیدهای آلی به همراه سایر مستربچ‌ها استفاده کرد. در آزمایشگاه مقدار اثرگذاری آنتی بلاک بر روی فیلم‌ها را با استفاده از تست تعیین خاصیت ضریب اصطکاک و همچنین آزمون ASTM مورد سنجش قرار می‌دهند.

انواع مستربچ آنتی بلاک

برای مواجهه با نیروهای چسبندگی مولکول‌ها در لایه‌های خارجی فیلم‌ها، انواع مختلفی از مستربچ‌های آنتی بلاک تولید می‌شوند. بعضی از این مستربچ‌ها سختی کمتری نسبت به بقیه دارند از این‌رو لازم است همراه با سایر انواع افزودنی‌های پلیمری مورد استفاده قرار گیرند.

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع مستربچ آنتی بلاک، تالک است. مستربچ تالک با ایجاد خیس‌شدگی عمیق و پراکندگی زیاد در بین لایه‌ها، از چسبندگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از انواع مستربچ آنتی بلاک، دیاتومیت یا سیلیکا است. مصرف مقدار کمی از این مستربچ، از چسبندگی بین مولکول‌ها کاسته و خواص صیقلی و سرخوری به فیلم‌ها می‌بخشد.

ویژگی‌های آنتی بلاک چیست؟

ویژگی های آنتی بلاک چیست؟

مستربچ anti block مانند سایر مستربچ‌ها، بر پایه مواد پلیمری و رزین‌ها از جمله پلی‌اتیلن است. بعضی از مستربچ‌ها دارای مقداری اکسید آهن نیز هستند که یک عامل سرعت‌بخشی به تخریب عامل‌های ضد الکتریسیته ساکن محسوب می‌شود. این افزودنی‌ها مقرون‌ به صرفه هستند از این‌رو استفاده از آن‌ها در تولید فیلم‌های پلیمری رواج زیادی پیدا کرده است. این مستربچ‌ها در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام برای محصول خاصی در نظر گرفته شده‌اند.

از ویژگی‌های یک مستربچ خوب و با کیفیت، ایجاد هماهنگی بین ترکیبات پلیمری و مواد است. هر کدام از انواع مستربچ آنتی بلاک شامل یک غلظت یکنواخت و درصدی از سایر افزودنی‌ها می‌شود. مستربچ‌های آنتی بلاک علاوه بر ایجاد عامل ضد چسبندگی در فیلم‌های پلیمری، از خواص چاپ‌پذیری فوق‌العاده‌ای نیز برخوردار هستند.‌

کاربرد مستربچ آنتی بلاک چیست؟

مستربچ‌های آنتی بلاک به دلیل ساختار ویژه‌‌ و میزان جذب کمتری از روغن، در مواقع واکنش با سایر افزودنی‌های مهاجر از خود مقاومت نشان می‌دهند. به طور کلی می‌توان گفت مستربچ‌های آنتی بلاک کیفیت و ماندگاری محصول را بالا می‌برند. بیشترین کاربرد مستربچ anti block در تولید فیلم‌های پلی‌اتیلنی، پلی‌پروپیلنی و پلی‌استایرن است. این‌ مستربچ‌ با ایجاد خواص ضد چسبندگی در لایه‌های فیلم‌ها، باعث صیقلی و صافی آن‌ها می‌شوند. در تولید انواع فیلم‌های بسته‌بندی از جمله نایلون‌های ویژه بسته‌بندی میوه‌جات و تره‌بار، مستربچ آنتی بلاک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای استفاده از مستربچ آنتی بلاک

همان‌گونه که در بالا اشاره شد، مستربچ‌های آنتی بلاک به دلیل برخورداری از مزایای ویژه، کاربردهای گوناگونی دارند. برخی از مزایای استفاده از این مستربچ‌ها عبارتند از:

  • سازگاری و هماهنگی با انواع ترکیبات شیمیایی
  • ایجاد سهولت در باز کردن رول فیلم‌ها
  • آلودگی کمتر محیط زیست
  • راحتی حمل و نقل محصولات تولیدی با مستربچ anti block
  • کاهش هزینه‌های اضافی در فرآیند تولید

جمع بندی

مستربچ آنتی بلاک نیز مانند سایر مستربچ‌های تولیدی، برای ایجاد یک سری خواص که مهم‌ترین آن ضد چسبندگی است در محصولات پلیمری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این مستربچ مانع از چسبیدن رول فیلم‌های پلیمری در مواقع باز کردن می‌شود. به این صورت که اصطکاک سطح فیلم‌ها را کاهش داده و سطح را صیقلی و صاف می‌کند. این مستربچ‌ها در انواع فیلم‌های پلی‌اتیلنی، پلی‌استایرنی و پلی‌پروپیلنی کاربرد دارند که در تولید قطعات پلاستیکی از جمله سرنگ‌‌ها و سایر تجهیزات پزشکی می‌توان استفاده کرد. مستربچ‌های anti block در رنگ‌های مختلفی تولید شده و قابل عرضه به بازار هستند. در پایان امیدوارم با مطالعه این‌ مطالب، به پاسخ سؤال خود در مورد اینکه آنتی بلاک چیست رسیده باشید.

مقالات مرتبط
پالت چیست؟
پالت چیست؟

پالت یکی از سازه‌های چوبی یا پلاستیکی است که در خطوط حمل و نقل صنایع مختلف و برای انتقال...

شهریور 21, 1403
بهترین چسب برای پلاستیک
بهترین چسب برای پلاستیک

چسب پلاستیک به موادی اطلاق می‌شود که به طور خاص برای اتصال و چسباندن انواع مختلف پلاستیک‌ها طراحی شده‌اند....

شهریور 21, 1403
بازیافت پلی پروپیلن (PP): مراحل و مزایا
بازیافت پلی پروپیلن (PP): مراحل و مزایا

پلی پروپلین یا PP یکی از پرکاربردترین انواع پلیمر و پلاستیک در دنیاست که از آن برای ساخت محصولات...

شهریور 21, 1403
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Translate »